ČAJ
Zdraví a čaj
Lidské zdraví ohrožuje mnoho faktorů. Výsledky moderních výzkumů ukazují, že velmi významnou příčinou mnoha negativních jevů v organismu je působení takzvaných volných radikálů. Zjednodušeně můžeme říci, že jde o velmi reaktivní chemické látky, které přijímáme v potravě, cigaretovém kouři nebo vznikají působením slunečního záření.
V lidském těle pak tyto látky mohou narušovat buněčné membrány, degradovat bílkoviny a narušovat genetickou informaci uloženou v DNA, což může v konečném důsledku vést až k rakovinnému bujení. Kromě rakoviny jsou volné radikály často dávány do souvislosti s rozvojem mnoha degenerativních a chronických onemocnění, jako jsou například ateroskleróza, šedý zákal, chronické záněty, neurodegenerativní onemocnění a urychlují též proces stárnutí organismu.
Čaj a rakovina
Rakovina je obecný název pro celý soubor chorob, jejichž společnou vlastností je nekontrolovatelné množení buněk způsobené poškozením dědičné informace uložené v DNA. Poškození DNA a tím pádem i počátek rakovinného bujení může způsobit mnoho faktorů.
Častou příčinou vzniku rakoviny jsou tzv. volné radikály, což jsou vysoce reaktivní látky, které mohou poškodit DNA. V čaji je obsaženo množství antioxydantů, jež mohou volné radikály vázat a tím pádem snížit riziko poškození lidského zdraví.
Mnoho laboratorních studií potvrdilo prokazatelné preventivní a dokonce i léčebné účinky látek obsažených v čaji. Studie prováděné na velkých počtech sledovaných osob v mnoha oblastech světa ukazují příznivý vliv pití čaje například na snížení výskytu rakoviny močového měchýře, výskytu rakoviny plic u nekuřáků či recidivy rakoviny prsu.
Čaj a antioxidanty
Antioxydanty jsou látky, které působí preventivně vůči výše zmíněným jevům tím, že jsou schopny přijmout reaktivní elektrony a vázat hydroxylové iony a tím pádem volné radikály inaktivovat. Nejznámější antioxydanty jsou například betakaroten, vitamín C a E, ale též množství látek obsažených v čaji. Jedná se o takzvané polyfenoly, mezi které patří například katechiny a ostatní flavonoidy. Tyto látky pak v organizmu příznivě působí proti negativním jevům působeným volnými radikály a představují důležitý preventivní faktor, jež nás pak pomáhá chránit před mnohými onemocněními. Vysoký obsah účinných antioxydantů mají především čerstvé pravé čaje, které nebyly nikde dlouho zbytečně skladovány.
Více informací naleznete na webu: http://www.dilmah.cz
 |
 |
HROZNOVÝ MOŠT
Zdravotní přínosy vyplívající z pití 100% BIO hroznového moštu
(Zdraví prospěšné látky ve víně si může gurmán vychutnat i v případě, že je abstinent.)
Ba co víc – v případě konzumace 100% BIO hroznového moštu v ještě ryzejší formě. Hroznový mošt je bohatým přirozeným zdrojem vitamínů C, K a vitamínů B6 a B12. Neobsahuje žádná barviva, chemické konzervanty a je bez přídavku vody.
Hroznový cukr (dextroza) v něm obsažený je zdroj energie vhodný pro snižování hladiny cholesterolu v krvi, nepodporuje tloustnutí. Nahrazuje ztrátu energie po intenzivním sportovním výkonu.
100% BIO hroznový mošt obsahuje také silné antioxidanty – flavonoidy. Je zajímavé, že flavonidy jsou v hroznovém moštu v množství ve vyšší koncentraci než ve víně. Právě přírodním flavonoidům je připisováno zlepšení funkce imunitního systému a zesílení účinku vitamínů.
Dle studie lékařské fakulty University of Wiscosin v městě Medison (USA) se po vypití 1 sklenky 100% BIO hroznového moštu zřetelně sníží hladina „zlého“ cholesterolu LDL v krvi. Pití hroznového moštu pozitivně působí na pružnost cévního systému, čímž se podstatně snižuje riziko vzniku infarktu. Je prokázáno také zlepšení krevního oběhu.
Vysokoškolští profesoři z University of California v městě Davis (USA) zjistili, že právě Flavonid obsažený v 100% BIO hroznovém moště je schopno tělo využít ve vyšší míře, než je tomu u vína.
Výše popsané účinky se připisují také vínu, ovšem pro tak intenzivní působení výše popsaných látek by jej bylo potřeba vypít opravdu výrazně vyšší množství než 100% BIO hroznového moštu.
 |
VÍNO A ZDRAVÍ
Slabá a mírná konzumace vína má tyto výhody pro naše zdraví:
• Menší riziko onemocnění srdce
• Pomalejší postup arteriosklerózy
• Potlačení hladiny celkového cholesterolu
• Lepší odolnost proti stresům
• Vyšší obranyschopnost organismu
Je prokázané, že užívání vína blahodárně působí na cévní systém a vede k nižšímu výskytu kardiovaskulárních onemocnění. Tento účinek je připisován hlavně polyfenolům, které víno obsahuje. Flavonoid, který patří mezi fenolové sloučeniny, působí antioxidačně a protizánětlivě. Flavonoidy ničí volné radikály, jež poškozují buňky a způsobují nemoci a stárnutí. ALE POZOR! Alkohol také zvyšuje vylučování některých vitamínů, takže pití alkoholu musí být doprovázeno zvýšeným příjmem zeleniny. Červená vína mají větší obsah vitamínů než bílá. Obsah tříslovin ve víně působí příznivě na střevní výstelku. Rutin zvyšuje pevnost kapilár.
Červené víno absorbuje cholesterol. Víno má i silný baktericidní účinek. Železo, nacházející se v červeném víně, napomáhá v kombinaci s vitamínem C posílení imunity. Lidé, kteří pravidelně konzumují nevelká množství červeného vína, jsou odolnější vůči virům obrny. Víno rovněž rozpouští zubní kámen a předchází tak vzniku zubního kazu. Víno obsahuje účinné látky aspirinu, ale na rozdíl od tablet nemá nepříznivé účinky. Proto je lépe v kritických okamžicích vypít skleničku vína, než užívat tablety. Sklenice červeného, nejlépe mírně teplého vína, je rovněž jedinečným prostředkem proti nespavosti.
Za mírné množství alkoholu, které ženám neuškodí, je považována jedna sklenka vína, tj. 100-125 ml denně, u mužů je to 200-250 ml. V pití vína stejně jako v životě platí, že vše je třeba dělat s mírou.
Po léta dávaly zprávy o prospěšných účincích červeného vína na srdce tomuto nápoji náskok před jeho pěnivým konkurentem. A byl pro to důvod. Francouzi, kteří pijí více červeného vína než jejich severní sousedé, mívají překvapivě zdravější srdce (bílé víno je v umírněném množství také zdraví prospěšné, ale obsahuje méně antioxidantů). Francouzi sice milují stravu s vysokým obsahem tuku a kouří víc než Britové i Američané, ale počet srdečních onemocnění je ve Francii na počet obyvatel o tři čtvrtiny menší než ve Velké Británii a ve srovnání s USA třetinový. Důvodem je patrně konzumace nejsledovanější složky červeného vína, antioxidantu zvaného resveratrol. Resveratrol ředí krev a tím zmenšuje počet krevních sraženin, které vedou k infarktům a mozkovým mrtvicím.
A proto – na zdraví!
 |
|